Jaarverslag 2011 haven van Antwerpen

In het pas verschenen Jaarverslag 2011 van het Havenbedrijf staat dat een verlies van 170,3 miljoen euro werd geboekt. Belangrijkste oorzaak is een voorziening van 299 miljoen als ‘responsabiliseringsbijdrage’ in het raam van de nieuwe pensioenwetgeving voor lokale en provinciale besturen.
Gedelegeerd bestuurder Eddy Bruyninckx onderstreept dat Antwerpen in 2011 nochtans sterk presteerde  en enkele records brak o.m. inzake de aanloop van de allergrootste schepen. Dit is het gevolg van de verdieping van de Schelde die ten volle kon worden benut. In het laatste kwartaal trad echter, net zoals in de andere havens een groeivertraging op. Voorzitter Marc Van Peel wijst van zijn kant op de opening van het MAS Havenpaviljoen waardoor iedereen de kans krijgt om kennis te maken met de wereldhaven die Antwerpen is.

Je leert er dat in 2011 dagelijks 42 zeeschepen binnenliepen (totaal 15.240) en 163 binnenvaartuigen (totaal 59.420). Dat er 187 miljoen ton goederen werden omgeslagen. Dat in de haven 62.577 jobs worden uitgeoefend. En dat  in het havengebied 900 bedrijven zijn gevestigd. Het gebruikelijke fotoboek sluit het jaarverslag af. Oproepen via: http://www.portofantwerp.com/nl/jaarverslag-2011. (sdl)